Поклонението пред Леонардо

Това е безспорно изложба на изложбите. Тя започна в Лувъра на 24 октомври 2019г. и приключва на 24 февруари 2020г. Франция чества с блясък 500 години от смърта на Да Винчи. Напливът на посетители бе толкова масивен, че без предварителна заявка достъпът до нея е невъзможен. 200 000 са регистрираните резервации и техният брой продължава да ресте. 160 творби са предоставени на посетителите. Никога подобна колекция не е била събирана на едно място. В помощ на Лувъра са се притекли Бритиш музеум, Ермитажа, Ватикана и с „особено мнение“ – Италия. Със собствени картини и рисунки участват Бил Гейтс и Английската кралица. Бутиците по коридорите на Лувъра пращят от репродукции, афиши, албуми и книги от всички възможни формати посветени на Леонардо. Най-известните му шедьоври са отпечатани върху чаши, възглавници, бижута, чанти и дори върху обикновени торби.
Почитта, която Франция отдава на Леонардо, на живота и творчеството му, не радва всички. На първо място Италия. По случай настоящата изложба в Лувъра, Франция и Италия бяха на косъм от дипломатически скандал. Рим отказваше до последния момент да услужи с каквато и да е творба на майстора, въпреки, че французите винаги са казвали, че Леонардо е инталиански майстор. Твърдение, което е щедро осъвременено, защото по времето на Да Винчи – няма държава Италия. Той е роден в Тоскана, тогавашна Флоренция. Неприятното е, че от край време италианците разпространяват слуха, че Мона Лиза е открадната от Наполеон. Истината е, че Леонардо Да Винчи бяга от Милано, тогавашна Ломбардия през 1516 година. Преминава през Алпите на магаре и носи в багажа си – Джокондата, подарък за френският крал Франсоа I – ви. Вярно е, че Наполеон плячкосва доста исторически ценности, между 1797 и 1800 година, защото ги счита за военни трофеи. Най-известни от тях са „Конете от базиликата Сен Марко“. През 1815 година, „Конете“ са върнати на Венеция. Истината относно първоначалната собственост на тази „Бронзова конница“ не е съвсем „италианска“. Тя е открадната от кръстоносците от Константинопол. Те са опожарили и плячкосали столицата на Източната римска империя през 1204 година.
В края на краищата разума надделя и Италия предостави няколко творби за изложбата в Лувъра. Най-известната от тях е рисунката-чертеж „Човекът на Ветруве“. Чрез нея Леонардо показва символично, че „Човекът е в центъра на всичко“. Тази научно-художествена творба съдържа целия смисъл на Ренесанса. Нейн собственик е Венецианската академия на изкуството. За да подчертаят „италианският произход“ на Леонардо да Винчи, венецианците ограничиха присъствието на „Човекът на Ветруве“ в Лувъра само до 31 декември, нито час повече. Французите не се обидиха или се престориха, че не са. Те щедро предоставиха пет картини на Рафаело собственост на Лувъра, за изложбата в Рим през март 2020г. без никакво ограничение.

Божидар Чеков

Comments

comments